Chapter 6
Public-service media
in Europe: a quiet
paradigm shift?

Katharine Sarikakis, University of Vienna’

spaces, as spaces for citizens’ participation in public debate and, ultimately,

T he following discussion focuses on the question of public communicative
public policy.

For a functioning democracy, the existence of institutions based on an architec-
ture geared towards benefiting the public good is (or should be) paramount. The
concepts of “public good” and “public interest” are inextricably connected to the
pursuit of “the good life” as a political claim and goal of public policy. For Aristotle
the good life or eudaimonia is the ability to know what the “right thing”is and the
ability to do it. In his theory of the good life, developed in the Nicomachean Ethics,
Aristotle speaks of the good life as the happy life, but he does not identify the good
life with merely the feeling of being happy or amused. Rather, the good life for a
person is the active life of functioning well in those ways that are essential and
unique to humans. Hence, there remains an “active life of the element that has a
rational principle” (Aristotle, 1098a). This proclamation consists of two parts that
are relevant to his definition of eudaimonia: for one, it is the element of the “active
life” and second, that of rational principle (or in other words, the logos) through
which public life ought to be governed.

1. This paper has benefited from the research support of Dr Ramon Rodriguez-Amat, Petar Mitric
and Izabella Korbiel.

» Page 173



Aristotle believed that the ability to reason was exclusive to human beings and
therefore the good for humans was the maximum realisation of that function. The
good life was thought by Aristotle to be the activity of the soul in accordance with
virtue. As for the state, in his work Politeia, Aristotle asserts that political society exists
not simply to provide for a communal life but “for the sake of noble actions” (Pol. Ill.
9.1281a3). Doing the right thing was, for Aristotle, part and parcel of being an active
citizen; a person who participated in the public affairs of his/her community and
helped shaped the decision-making process. Democracy then is understood to be
the utmost participation in public life. By extension, the state has the responsibility
to act in such manner as to pursue the good life of its citizens by enabling them to
participate fully in public affairs. The direct kind of democracy the Athenians enjoyed
not only allowed efficient administration of the state, but financed Greek drama,
invested in great public works such as the construction of the Parthenon, and made
itself responsible for the welfare of its people.

Hence, the good life of citizens demands an active state, an active citizenry, public
engagement and public support. Seeking the creation and sustenance of enabling
environments for public debate is at the core of political action across the world,
from the social movements now known as the Arab Spring of more recent times, to
social movements for global justice, from Occupy to anti-austerity protests across
Europe. What connects all these movements ultimately is the quest for enabling the
conditions to exercise full citizenship, that is to participate fully in public life and
the politics of the city. Deprivation of structural and material resources undermines
citizenship and democracy because, without them, any law providing for the core
values of equality, personhood and the right to free association is without foundations.

For the meaningful participation of citizens in public life, certain fundamental condi-
tions must be fulfilled. These conditions refer to the legal, structural and economic,
political, cultural and social aspects surrounding the governance of political partici-
pation and the governance of the “political society”. For a start, the legal provision for
freedom of expression and its associated rights must be guaranteed for all citizens.
The exercise of these rights must also be facilitated and enabled by social and state
institutions. For that reason, disproportionate limitations and excessive exceptions to
the exercise of these rights, state or administrative secrecy, cannot be considered in
the spirit of free communication and deliberation. Moreover, structural impediments
must be limited to the minimum possible degree so that the maximum possible
degree of citizens’ participation can be achieved. Here, questions of education,
availability and accessibility of information resources, equality and inclusion are core
elements in enabling environments. Moreover, the ethical responsibility to truthfulness
and protection against deception and misinformation are further prerequisites in
building the right condition for public deliberation. Habermas’s (1984) “ideal speech
situation’, for example, refers to these conditions as well as the freedom from fear
of retribution, so that all opinions can be expressed. For Aristotle, the generation of
knowledge, the path to knowledge, whether as scientific enquiry or in the political
society, goes through dialectic, that is the existence of oppositional voices and the
questioning of falsity in each position. For that purpose, Aristotle envisions a free-
dom of juxtaposition and equality among people, whether or not distinguished by
their skills to apply the scientific method or not (Berti 1978). A dialectic of opinion

Journalism at risk » Page 174

is to Aristotle necessary for democracy and freedom of expression in relation to this
dialectic necessary, not for the right of a private individual but “as the contribution
of the individual to the realisation of the common good of a political or scientific
nature”(Berti 1978:369). Hence, the historical understanding of what common good
entails in relation to the citizen brings us to the fundamental principles underlying
a democratic polity. Without this participation, which for Aristotle would have to be
pursued also through the extinction of extreme economic inequalities, the govern-
ance of a society is characterised by tyranny.

This brief discussion on the connection between the common good, public partici-
pation and freedom of expression is useful to set the foundations for an empirically
detailed discussion of the environments within which European societies today are
called to defend democratic institutions and re-energise the connection between
citizens and those institutions. Public debate is the cornerstone of democracy, but
only if access to the public sphere is guaranteed and enabled for all citizens and with
diverse voices and experiences. In particular, the claim for universal access to the public
sphere in both mediated - through mass media, for example - and direct ways has
several conditions embedded, one of which is freedom of expression. Furthermore,
freedom of expression depends on structural and symbolic determinants. Not only
are spaces for debate required to be accessible and usable, for example, affordable
media for information, user-friendly technologies for participation and so on. They
must also support a culture of inclusiveness and respect that allows and creates
spaces for interaction among historically or otherwise marginalised groups and views.

This chapter explores the ways in which public service broadcasting faces survival
challenges in Europe and what kinds of implications this has, and will have, for
democracy and social cohesion in the continent. The discussion situates the current
“troubles” of public service broadcasters (PSBs) within the context of the economic
crisis and its impact on journalism and the free flow of information and the histor-
ical development of auditing controls for public service media, which, in general,
have been disproportional to the expectations of accountability for private media
organisations. PSBs, or, more precisely, public-service media (PSM) organisations,
occupy historically a unique position of organisations with uninterrupted functions
for nearly a century in the European continent. They stand as the only institutions
tasked with comprehensive missions for universal reach in order to bring information,
culture and education to the citizenry and also as the only media institutions wholly
owned by the public in service of the public. The question this discussion therefore
aims to lead tois“what happens in a society without PSM?"We will be discussing the
particulars of a case study of the shutdown of Hellenic Radio & Television (ERT) by
the Greek government on 11 June 2013 and then take a look around Europe by way
of a“loose” comparison to question the degree to which ERT constituted a unique
and extreme case, determined by the extraordinary financial conditions in the Greek
economy, or whether the “ERT case” could be referred to as the epitome of trends
in the governance of public-service media and, by extension, in the governance of
free speech and public organisations in European societies.

Itis necessary to investigate the current state of PSM within the context of a prolonged
and unpredictably persistent financial crisis in Europe. The overall environment for
free debate on democratic grounds does not offer reasons for celebration, at least

Public-service media in Europe: a quiet paradigm shift?» Page 175



when one looks at the ways in which citizens see institutions, and it tests their trust
in the role of established media institutions in public debate. Admittedly, a political
malaise has begun to dominate European public life, characterised by distrust in
institutions, the premeditated cultivation of polarisation among European nations
towards non-European migrants, refugees and asylum-seekers, combined with weak
plurality of voices reporting these issues. Citizens' discontent is visible in physical
and online spaces, through protests, the setting up of a multitude of media fora and
other ways to communicate, often bypassing established means of communication
and seeking direct connections with each other in an effort to reclaim their place in
democratic politics, indeed to “restore” democratic politics.

THE MANY CRISES IN THE COMMUNICATIVE
SPACES OF EUROPE

The governance of communicative environments is strategic at a time when unpop-
ular and arguably unconstitutional public policies are being implemented over a
sustained time-frame, as is most vividly the case in Greece, but also in other European
countries. Changes in the media landscape are not simply consequences of the crisis,
but rather strategic acts in managing public opinion, rather than managing the crisis.

On the European periphery, from the UK and Ireland to Portugal, Spain and
Greece, although the economic contexts vary, the withdrawal of the state from the
social safety net and welfare and the deterioration of living standards have raised
waves of protest and oppositional politics. Despite repeated “packages”, “bail-out
programmes’, “emergency measures” and so on, since 2008, poverty has risen:
the average European population at risk of poverty or social exclusion increased
from 23.5% in 2008 to 24.2% in 2011. In Greece, the increase was from 28.1% to
31%, and in Spain from 22.9% to 27%. Spain has 12.4 million “poor” people and
Greece 3.4 million (Eurostat, 2012). The number of children living in poverty has
risen dramatically in the UK reaching the highest in absolute numbers for decades
(DWP 2015). In the past four years, suicide rates have increased in Greece by 45%
(Branas et al. 2015). Suicide as a political act and an act of ultimate agency has
reached new heights. In 2012, in response to the rise in suicides, Spain’'s banking
association announced it would freeze evictions in cases of extreme hardship
(The Guardian 2013b). According to the Plataforma de Afectados por la Hipoteca
(Platform of People Affected by Mortgages), there have been 400 000 evictions in
Spain since the financial crisis began in 2007.

Social mobilisation through strikes and protests is a daily occurrence across Europe
and is, as expected, stronger in crisis-hit countries. Co-ordinated, bottom-up pan-
European actions have multiplied: school and kindergarten teachers, health workers,
university staff, journalists and communication workers, as well as general workers’
councils have mobilised. Demonstrating solidarity in the face of what are perceived to
be unworkable crisis measures has become a permanent feature in European cities,
in contrast to the discourses of segregation and polarisation among political elites.
It is at this crucial intersection of an evident gap between governments and citizens
across Europe where a robust public debate, supported by strong investigative

Journalism at risk » Page 176

journalism and encouraging environments for finding ways out of what many see
as a vicious circle, is urgently needed. Social mobilisation suggests that these spaces
for debate are indeed open and vibrant and that, by definition, the media should
be an integral part of it.

The evidence, however, gives cause for concern: international organisations have
raised the alarm for the most important aspects of freedom of speech. Since the
beginning of the crisis in 2009, Reporters Without Borders has warned about the
decline of the European press in the freedom of expression index. In 2013, it recorded
a polarisation in the directions taken by various countries according to the degree
of freedom of the press they enjoy; some have maintained their positions, such as
Finland, Germany and Austria, and some have lost ground rapidly, such as Hungary,
Greece, Italy and even France. The factors contributing to these falls are a combination
of incremental legal reforms and drastic changes, the politico-economic position
of the media and the rise of informal forms of governance through networks of
interests. The annual global surveys conducted by Freedom House have noted an
all-time low in world freedom and falling standards of freedom in mature democra-
cies. Index on Censorship has shown in detail the innumerable cases of censorship,
violence and intimidation against media workers and journalists who attempt to
present critical views.,

The OSCE found in 2007 that almost half of its 56 member states imposed legal
sanctions on journalists who obtain and publish classified information. This was most
evident in Eastern and Central Europe, where many countries have introduced new
laws on state secrets, such as the Czech Republic, Moldova, Bulgaria, Albania and
Croatia. In this context, Banisar detects “a significant trend in the use of state secret
laws to penalise whistle-blowers and journalists who publish information of public
interest” (Banisar 2008:15). Such cases have been recorded in Denmark, Croatia,
Bulgaria, Romania, the UK, Germany and Switzerland.

Meanwhile, in very real terms, austerity and the crisis have hit the already precarious
profession of journalism hard. Closely related to the change in the communicative
landscapes is the loss of jobs and the deepening of precarity for the vast majority of
active journalists. Work options for journalists have been transformed dramatically
over the past decade and the crisis has exacerbated this. In Spain, for example,
El Pais reported in 2012 that more than 27 000 journalists were unemployed - a
three-fold rise from a year earlier (El Pais 2012b). The Prisa Group alone dismissed
1281 employees in 2012 (20 Minutos 2012). In Greece, long-term unemployment
has become the new norm and, moreover, most available jobs are precarious, paying
an average monthly salary of 400 euros and often insisting that articles are written
anonymously. There are at least 2 500 unemployed journalists in Greece, according
to POESY, the umbrella union of all journalists’ unions in the country. This figure is
inaccurate in that it includes only those journalists who are registered members of
one of the unions. Registration is not straightforward if one has not completed a
certain number of hours’work in the media. Given that most media industries only
employ freelancers, this means that the vast majority of particularly young journal-
ists is automatically excluded from union membership. A Catch-22 situation thus
exists: it is almost impossible for freelancers to register and gain accreditation as a
journalist, but without full accreditation, journalists and photojournalists are forced

Public-service media in Europe: a quiet paradigm shift? » Page 177



to work under uncertainty and risk their lives in volatile situations, such as when
covering protests in Greece. The outcome has been, as Reporters Without Borders
states, that being a journalist has become more and more unprotected in situations
of social unrest and clashes with the police. Index on Censorship and Reporters
Without Borders have characterised the situation in Greece as volatile: they have
likened covering protests there to covering war zones, because of the violence and
abuse of power by the police, who not only indiscriminately, but also strategically,
target journalists and physically attack them. Amnesty International has issued a
report about the Greek police, stating that it operates in a culture of impunity and
violence (Amnesty International 2012).

On the matter of police impunity from prosecution for attacks on journalists, the
2014 Report On Impunity includes references to journalists whose lives are at risk.
A combination of factors contributes to the detrimental state of health and safety of
professional journalists, including the lack of investigation of cases of police assault
and intimidation; the criminalising of journalists; and state policies of secrecy, lack of
transparency and manipulation. According to Freedom House, Greece experienced
the worst and largest score changes between 2009 and 2013, placing it below Bahrain,
Ukraine, Egypt, Kazakhstan and Azerbaijan in the category of a“partly free” country.
The closure of ERT contributed to this overall detrimental effect.

Although the critical condition of the labour market for media workers is not the
focal point of this discussion, it helps us understand the crucial role of public-service
media in an environment of instability and precarity. PSM organisations have histor-
ically functioned as stable points of reference in this market, all the more so when
market forces drive salaries to as little as EUR 200 per month for writing 28 articles
a day (Milanuncios 2013). In the case of Greece, where the stakes of implementing
austerity measures - as opposed to different measures that rely less on reducing
salaries and privatisation — are extremely high, indirect government control of the
public sector is effectively applied through intimidation, on top of the existential
context within which the majority of journalists find themselves. Employment
opportunities for young journalists are achieved by the systematic dismissal of older,
dissident journalists like the above-mentioned cases of the public media in Greece
and in Spain. Other examples are the international award-winning Greek journalist
Kostas Vaxevanis, of the Hot Doc investigative magazine, who was arrested after
publishing what has become known as the “Lagarde list” of wealthy Greeks that
it was suggested the Greek government should investigate for tax evasion (Smith
2012); or Lefteris Charalampopoulos, reporter for the Greek Unfollow Magazine,
who was threatened after reporting allegations that Aegean Oil was involved in
a smuggling scandal (Zenakos 2013). Physical assaults involving an extraordinary
degree of violence by the Greek police have also been well documented, especially
the case of Mario Lolos, the head of the Greek Union of Photojournalists, who was
left permanently disabled (Index on Censorship). Other journalists, who had clearly
identified themselves to the police, were also assaulted and required treatment in
hospital. And such assaults have also occurred elsewhere. In Spain, a purge of jour-
nalists who ask awkward questions has been reported by international newspapers
(Murado 2012 and Baboulias 2012).

Journalism at risk » Page 178

THE FOURTH MODEL OF PSB GOVERNANCE?
FROM THE SHUTDOWN OF ERT TO ERTOPEN

It was in this climate that the decision of the Greek government to shut down ERT
arbitrarily, and without parliamentary approval, was announced on 11 June 2013.
The closure was effected by a Special Decree which, in theory, required validation
by the Greek Parliament, but the parliament was never given the opportunity to
vote on the Special Decree. With immediate effect, over 2 500 highly skilled profes-
sionals, including many journalists, joined the high numbers of the unemployed.
Greek television screens turned black, in what has become known in Greece and
internationally as “The Black”. The former ERT employees occupied the ERT build-
ings in Athens and Thessaloniki (the headquarters of ERT3, the major non-Athens
based television and radio station with remit for the coverage of the rest of Greece).
For several months after 11 June 2013, citizens turned the ERT buildings in Athens
and Thessaloniki into a place of public debates that were broadcast by the former
ERT employees. This spontaneous decision to keep on broadcasting turned into a
long-term political action that would eventually bring ERT back to Greek television
screens:on 11 June 2013 the newly elected Syriza government gained parliamentary
approval for a new legal framework to allow ERT to reopen. At the time of writing,
ERT is broadcasting a full programme, albeit temporarily, without having returned
to previous levels of operations.

The decision to shut down ERT was announced by the government spokesman
Simos Kedikoglou, himself a former ERT employee, citing “the chronic corruption
and mismanagement” of the corporation (Kedikoglou 2013 and Euronews 2013).
This was despite categorical denials made by Kedikoglou on his website on 15 and
19 May that ERT was being closed down. This website has apparently since been
hacked and is now offline.”ERT is a case of an exceptional lack of transparency and
incredible extravagance. This ends now,” government spokesman Simos Kedikoglou
told a news conference (BBC News 2013). Nearly a month before, Kedikoglou was
denying in several interviews rumours about an imminent closure of ERT:

Notably, it was Kedikoglou who, in several instances, had categorically denied that ERT
was about to be shuttered, including in interviews as recently as May 15th and 19th,
and on his website (which has apparently since been hacked and is now offline).

The shutdown of ERT immediately called into question various clauses in the Greek
constitution, as well as the Treaty of Amsterdam, which oversees public service
broadcasting in Europe (Nevradakis 2013).

These contradictory declarations echo Psychogiopoulou et al. (2011:4) that "Greek
media policy has been characterised for years by an essentially non-transparent,
government-centred model of policy-making”. The shutdown received widespread
international condemnation from journalists'unions, the EBU, the European Parliament
and NGOs such as Reporters Without Borders. TEXTE, the magazine published by
the public-service broadcasters of Austria, Germany and Switzerland devoted an
issue to the events in Greece (Mitschka & Unterberger 2013). Within eight months of
the shutdown, typing “ERT” as an Internet search term yielded over a million social
media mentions.

Public-service media in Europe: a quiet paradigm shift? » Page 179



The European Commission claimed that it was outside its jurisdiction to intervene in
national affairs and demand the reinstatement of ERT (European Commission 2013).
In Greece, the Council of State Court, the highest administrative court, immediately
ordered the government to reinstate ERT, but this was ignored. The trade unions
representing ERT staff immediately filed lawsuits, for each geographical location
separately, against the government for unlawful and unconstitutional dismissal. The
first court decision, issued in Heraklion, Crete, declared the dismissal of ERT employees
as unconstitutional and ordered the government to reinstate them and compensate
them with immediate effect. The government did nothing. Similar judgments were
pronounced in the other cases across Greece. In the meantime, the government,
under international pressure, was forced to set up a transitional PSB called Dimosia
Tileorasi (DT), at a cost of over a million euros per month, DT gave way to a new
PSB called NERIT, which was, like DT, under the direct supervision of the Ministry of
Finance. NERIT continued until 10 June 2015, the day before ERT was reinstated. The
process of recruiting staff for NERIT was plagued with problems, due to the lack of
transparency in its hiring procedures. The senior management team resigned and
NERIT became mired in scandals, including the infamous television “interview” of the
then Prime Minister, Antonis Samaras, by two NERIT journalists, where Samaras read
his answers to the questions from an auto-cue. For many observers, this incident
highlighted the difference between NERIT and ERT.

Not only was ERT self-financed by charging viewers fees of approximately EUR 4 per
month per household, but by 2010, it had managed to pay off its debts and generate
a profit of approximately EUR 100 million. At the time of its closure, therefore, not
only was it not costing the Greek government money, but it had already offered to
use its funds for nationwide social assistance programmes, such as the rehabilitation
of drug-addicts programme, but the government had turned down this offer. ERT
had undergone several restructuring attempts recently. Beyond any particularities
that differentiate ERT and RTVE (the Spanish PSB), governments, irrespective of their
ideologies, have seen PSBs as their own instruments. In the two years preceding the
ERT shutdown, its Director-General, Emilios Liatsis, who was appointed by the Greek
government, exercised intensive censorship of programmes and came underimmense
criticism for surrounding himself with overpaid secretarial staff (Reporters Without
Borders 2011). During the same period, attempts were made by the government
to prevent journalists on the morning television magazine show from reporting on
important issues such as police violence and the impact of austerity policies. The
level of political intervention in ERT led to expressions of concern from Article 19
(2012), especially the case of the removal of Marilena Katsimi and Kostas Arvanitis
from the morning magazine programme for expressing their disagreement with the
declarations of the Minister of Public Order in relation to an anti-fascist demonstration.

During the two years from the shutdown to the reinstatement of ERT, the PSB continued
broadcasting based on a self-governance model, initially from its studios in Athens and
then from ERT3's studios in Thessaloniki. These broadcasts included round-the-clock
radio news programmes from 16 of its 19 regional radio stations. Its television broadcasts
were moved from Athens to Thessaloniki in November 2013, following a raid by the
riot police on its Athens studios. Despite the disabling of its digital service, ERT used
“guerilla tactics” to keep its analogue transmitters working, meaning that between

Journalism at risk » Page 180

50% and 70% of Greek households outside Athens were able to receive its radio and
television broadcasts during those two years. Moreover, ERT kept broadcasting online
through ERTOpen (still, at the moment of writing, live at www.ERTopen.com, with the
full online service resuming on 29 June 2015 at www.ert.gr).

Although it is not the aim of this chapter to describe in detail how ERT developed a
self-governance system, it is important to refer to some core elements of this expe-
rience. In the first weeks after the shutdown, former employees - now strangely
similar to “pirate” broadcasters - followed a self-discipline model of continuing to
operate in their positions (technicians, journalists and so on), although there was a
realisation that the old hierarchies were no longer valid. Over the next 24 months,
many left ERT for various reasons, including a sizeable minority who applied for
positions with DT and then NERIT. Those who decided to stay decided to reorganise
the governance model of ERT by adding a workers’ council, trade unions and general
and regional assemblies, which made decisions on the programme of broadcasts
and the financing of those continuing to produce this programme, from purchasing
consumables (tapes, hardware and so on) to paying for teams to travel from Athens
to Thessaloniki to provide support for the daily news programmes. Funding came
from the staff themselves, donations from ex-colleagues and later from contributions
from all over the world, including citizens'solidarity groups, and fundraising events.

Radio and television programming decisions were made on a weekly basis, centred
on a daily news bulletin. Staff, including editors, rotated jobs. Everyone involved in
keeping ERT on air had to learn — and teach - new skills to support the production of
the news programme. As new programmes were added, this activity was extended
to social groups and wider society members, who, with the support of professionals,
created new programmes run almost entirely by non-professionals. As the months
turned into years, these skills were further developed among young people, such as
recent graduates or volunteer journalists for community media, as well as others with
an interest and the ability to run a project, such as the production of a programme
on aregular basis. Immediately, the openness of ERTOpen, and, in particular, of ERT3,
attracted social movements and civil society groups, who donated information and
resources. It is not an exaggeration to state that ERT3 became the core point of refer-
ence for a variety of social actors and groups, especially those involved in providing
some form of public service, such as teachers, healthcare workers, public-sector
cleaners and even environmental activists such as the Anti-Gold movement and
the Save the Water European Citizens, Initiative.

The outcome of these new connections with the wider society has been a direct
way of communication that ensured the input of resources for the sustenance of
the organisation. The model of self-governance developed over those two years
is perhaps unigue in the history of European media, but certainly not unknown, if
we consider South American community media initiatives or other self-managed,
worker-led enterprises across the world. Indeed, such examples demonstrate that
professionalism and quality assurance on the one hand, and fulfilment of the PSB
remit on the other hand, are functions that can be fully served through democratic
models of governance that do not depend on permanent, hierarchical structures.
The“living experiment” at ERT proves in a practical way that a pragmatic approach
to ensuring the full acceptance of PSBs by, and their legitimacy in, society runs

Public-service media in Europe: a quiet paradigm shift? » Page 181



through to the core of the organisation of its daily business. To dismiss such models
as utopian or unrealistic, especially when dealing with a fully fledged organisation
with thousands of employees, misses the point. Not only can such a governance
model make a meaningful contribution in terms of a philosophical approach to the
present and future of PMB, it can also provide solutions for the problems encoun-
tered by large organisations. It remains to be seen if, and to what extent, the recent
re-establishment of ERT can withstand the pressures to return to the perceived
normality of its previous incarnation.

The reopening of ERT attracted as much interest in Greece and internationally as its
shutdown. Looking back, what were the reasons for, and the impact of, its closure?
The government'’s reasoning was to clean up the organisation and create a “Greek
BBC". The claims about financial mismanagement and extraordinarily overpaid
employees proved misleading. ERT's news programmes had managed to remain
investigative and interrogatory about the developments in the country, in particular
on the impact of the crisis on social groups, despite government attempts to exert
more control over them. At the conference of his New Democracy Party in 2013, then
Prime Minister Antonis Samaras stated in his leader’s speech that each government
had made its own appointments to ERT, but that all the people ERT had hired itself
were “communists’, making it clear to many observers that the motives behind the
closure of ERT by Samaras’government were party political. However, another motive
may well have been the sale of the rights to run digital broadcasting in Greece. The
call for tenders for this project was issued by the government only a few days after
the shutdown of ERT, and with ERT out of the running, the contract was easily won
by DIGEA, a joint-venture by the five largest private media companies in Greece.

THE STATE OF EUROPEAN PUBLIC-SERVICE
MEDIA: A PATTERN OF DISMANTLING?

The forced closure of the Greek PSB may appear at first to be an extreme case or
merely a“storm in a teacup”. Yet, a closer look elsewhere in Europe shows that partial
closures of, and the placing of restrictions on, European PSBs are rapidly becoming the
new norm. Soon after the forced closure of ERT in Greece, the Spanish government
moved to close down the Valencian PSB, and the Israeli government proceeded to
shut down its own PSB. While these shutdowns may also be claimed to be extreme
cases, it is important to survey developments in the structural resources of PSBs
across Europe.

Greece and Spain are not the only two countries on the periphery of Europe that
have had to face economic difficulties. Both countries were run by dictatorships in
their recent history and freedom of expression occupies a particular space in popular
memory and culture, Historically, ERT in Greece and RTVE in Spain were state-owned
corporations. During the dictatorships, both national PSBs were used as propaganda
weapons: for example, the Greek PSB television channel ERT2 began in the 1960s as
YENED, operated and controlled by the Greek army. Spanish PSB television came into
existence under the Franco dictatorship, on the recommendation of liberal ministers
interested in the economic development of the country. It was not until the 1990s

Journalism at risk » Page 182

that the Spanish PSB developed technologically and began to seek international
audiences. Over the past decade, the deficit of the Spanish PSB has led to several
changes in its organisation: in June 2006, the RTVE Public Body and its companies
TVE S.A. (National Television) and RNE S.A. (National Radio) were merged to form
RTVE. The new corporation then cut its workforce by 4 855 employees to become
the smallest PSB in Europe. The austerity measures adopted in Spain as a result of
the economic crisis also provided an excuse for the conservative government to put
pressure on RTVE to dismiss experienced, critical journalists and interviewers who
ask politicians“real” (i.e. awkward) questions (Murado 2012). The RTVE management
replaced these journalists and interviewers with members of the ruling conservative
Popular Party (Burgen 2012).

The closure of sections and services of RTVE was effected by privatisation, fewer
in-house productions and by laying off staff. The government began a new discourse
to legitimise its changes to the management of RTVE, claiming it would enable the
organisation to make “faster and more efficient” decisions and to cut its spending
further (BOE 2012:30986). The changes, although not of the severity of Greece, led
Spain to be added to the list of European countries that have reduced the reach and
function of their PSM on multiple levels. The Popular Party’s most significant change
to the governance of RTVE was to give the government the right to appoint the
RTVE's Director-General without having to gain the approval of Parliament. The Royal
Decree 15/2012 (BOE 2012:30985), which enacted this change, was approved by the
Parliament in which the Popular Party had an overall majority. The Popular Party jus-
tified this change by saying that the previous process was "visibly ineffectual because
it does not allow the renewal of the board of directors with the necessary agility to
avoid paralysis of the normal functioning of the Corporation” (BOE 2012:30986).
The change was accompanied by the following government statement: “In relation
to the public sector, of which the RTVE Corporation is part, the Government has
assumed a commitment to achieve maximal austerity and efficiency and is currently
immersed in a process of rationalisation” (BOE 2012: 30985). In the same way, the
preamble of the Royal Decree clearly states that the objectives of the governance
change are to make budget cuts and to equip RTVE with a management team that
will implement such changes.

The same Royal Decree empowered the government to shut down PSM television
stations in the autonomous regions by privatising their services (Congreso Diputados
2012). The press referred to this new policy as an austerity measure to “flexibilise” the
regional PSM model. If the autonomous regions decide to keep their PSM services,
they can directly or indirectly manage them, on condition that the PSM providers
make budgetary cuts (ABC 2012). This means, effectively, that regional PSM are open
to privatisation (El Pais 2012a). The impact of such a move would probably also mean
a centralised and unvaried content distributed to the regions. In August 2012, some of
the regional services began closing down, too: the first was “7 Region de Murcia” after
six years of public service, to reduce costs. In Catalunya, the employees of the Catalan
PSB Corporation, opposed privatisation and job cuts. The Catalan Regional Parliament
was forced to set up a commission to manage the changes (Parlament de Catalunya
2013:324).The workers'representatives pointed out that the lower-ranked employees
of the PSB, whose salaries are publicly visible, were facing a 35% reduction in their pay,

Public-service media in Europe: a quiet paradigm shift? » Page 183



whereas their highest salaried colleagues, whose salaries were confidential, were not
facing a pay cut (Parlament de Catalunya 2013: 324). The trade unions denounced the
government's budget cuts as part of an overall strategy to dismantle the Catalan PSB.
For its part, the Catalan Regional Government stated that the changes to the Catalan
PSB were merely to simplify its structure and to move from doing everything in-house
to outsourcing more work (Parlament de Catalunya 2013: 5).

The economic crisis offers a discursive and normative framework within which
governments present measures to cut public assets and services ~ of which PSM
are the firstin line for cuts. The government of the Netherlands, a coalition between
the conservative-liberal VVD Party and the PvdA (Labour) Party, provoked a huge
reaction when it announced its decision to cut the budget of the Netherlands Public
Broadcasting Organisation (NPO) by EUR 100 million in 2016, following a cut of EUR
200 million in 2011 and reducing the NPO’s overall income by a third. The consequence
of this budget cut was a reduction of the NPO's broadcast channels from 22 to 8
(European Broadcasting Union (EBU 2013a). The Dutch government claims that these
measures will make the NPO “simpler and more efficient” (Government-NL 2013).
The NPO has stated that it clearly cannot function under these conditions and, in a
highly unusual move, called on members of the public to demonstrate and protest
against these cuts (RNW 2010).

PSM are not simply broadcasting units or television channels. The budgets of their
public choir and orchestras were also halved. In addition, the NPO's “World Service”
(Public Radio Netherlands Worldwide) became an entity of the Ministry of Foreign
Affairs, with a budget reduced by 70%. The EBU estimates that these cuts will severely
weaken the NPO, which is currently the “most trusted broadcaster” and holds the
largest audience share in the country. It should be noted that the plans to reduce the
reach and breadth of work produced by the NPO was already part of a 2003 strategic
policy plan which was abandoned after the change of government.

In the meantime, there have been two attempts to close down Radio e Televisao
de Portugal (RTP) in the past decade. The discussion started when the Minister of
Parliamentary Affairs announced the possible privatisation of RTP (Pfanner 2012); and
it came to an end when RTP and the Portuguese government signed a new contract
in early 2014. RTP remains one of the most underfunded PSBs in Europe: in 2013
its annual budget was cut by EUR 30 million (EBU 2013c). During the negotiations
of the new contract, the entire RTP board resigned in protest and the EBU wrote a
letter to Prime Minister Passos Coelho, stating:

To entrust management of a valuable national asset to commercial interests - a step
unprecedented anywhere in the world - would put at risk the reputation earned by
RTP since 1974 ... Commercial and public interests would be mixed and pluralism
endangered. Citizens could lose a trusted reference point forever (Pfanner, 2012).

The discussion about how to meet the budgetary goals included privatising or
closing RTP2; “restructuring the portfolio of activities and services offered by the
company and in addition reducing the number of staff”; or selling a concession to
run RTP1 to a private company, funded by the current licence fee. Some of Coelho's
political opponents have pointed to the attempted privatisation of RTP as a means
of curtailing media criticism of the Passos Coelho Government (Pfanner, 2012).

Journalism at risk» Page 184

In the North of Europe, the First Baltic Channel (PBK) was ordered to suspend
broadcasts of its Russian-produced programmes (about 70% of its output) for three
months. PBK is one of the most fined television channels in Europe, and a cause of
concern internationally. The OSCE's Freedom of the Press Secretariat stated that this
undermines media pluralism and that“such an excessive measure must be restricted
toinstances of intentional and dangerous incitement to violence only” (OSCE 2013).

Also in 2013, the EBU's Director-General Ingrid Deltenre criticised the Romanian
government for excessive political interference in its PSBs:“Whereas Romanian radio
is a strong member of the EBU, the same could be true of TV Romania if only its Chief
Executives were given time for the reforms to take effect.” Noting that only one of
the Chief Executives of TV Romania was allowed to serve his full term, she continued:
“The Parliament has frequently used the two broadcasters'annual reports as excuses
to dismiss their chief executives - often for apparently political reasons” (EBU 2013b).

One of the most problematic cases in Europe is Hungary, which was categorised as
an“unfree media system”in 2011 due to its new media laws (Brouillette 2012). At the
time, the EBU appealed to Prime Minister Viktor Orban to ensure media pluralism
(EBU 2011). The EBU asked him“to be responsive to (EBU) concerns about threats to
freedom, independence and pluralism of the media in Hungary posed by the new
law”. The Press and Media Act (2010 Act 104 on the Freedom of the Press and the
Fundamental Rules on Media Content) and the Media Law (2010 Act 185 on Media
Services and Mass Media) were adopted six months after Orban came to office. The
Article 19 pressure group produced a report expressing concern about the loss of
independence of the Hungarian PSB and its contribution to the deterioration of the
media situation in Hungary (Article 19 2011a, 2011b).

Meanwhile, the Polish PSB Telewizja Polska (TVP) transferred 411 of its employees to
Leasing Team, a private outsourcing company, in 2014. Among the 411 employees
transferred were 116 editors and almost 270 journalists. This reorganisation was
decided by TVP’s management board on 15 April 2014, to improve the company's
poor financial situation (TVP receives only 15% of its income from public funding). The
Chairman of TVP, Juliusz Braun, reported a loss of over PLN 220 million (EUR 53 million)
in 2012, which was reduced to PLN 20 million (EUR 4.8 million) in 2013. In 2014, for
the first time in many years, TVP made a profit of PLN 6 million (EUR 1.45 million).
According to Braun, TVP had made total cost savings of PLN 300 million (EUR 72 mil-
lion). Back in 2011, the number of TVP employees was reduced from over 4 000 to
2 838, again through a “leasing manoeuvre”. As in most cases, the reasons behind
such decisions were unclear and based on questionable assessment procedures. The
remaining TVP staff saw their roles and positions change from specialised editors,
reporters and section leaders to general “co-ordinators”. Their job descriptions were
also changed to a vague task of “producing and broadcasting news”, without further
specification. Several of the TVP staff trade unions and several former employees have
launched lawsuits against TVP and the leasing company, alleging that the transfer
of employees to the leasing company was illegal, because they had not consented
to it. When TVP offered its journalists the option of becoming freelance contractors,
only a few accepted: the majority refused (Pytlakowski 2015).

More recently, the EBU issued a warning about the critical, “near-collapse” condi-
tion of HRT, the PSB (television and radio) for Bosnia-Herzegovina. HRT is made

Public-service media in Europe: a quiet paradigm shift? » Page 185



up of Radio-Televizija Federacije BiH (RTFBiH), covering the Federation of Bosnia-
Herzegovina, and Radio-Televizija Republike Srpske (RTRS), covering Republika
Srpska (EBU 2015). The reasons given are chronic severe underfunding and political
interference by the Bosnia-Herzegovinan government. The OSCE and EU represent-
atives in Bosnia-Herzegovina have voiced similar concerns. On closer examination, it
is clear that HRT has not been properly funded for years, receiving neither adequate
funds from a licence fee, nor benefiting from a proposed new financing plan, as this
has never been adopted. This is a disaster, given the significance of a properly func-
tioning PSB to connect and facilitate dialogue among the different ethnic groups
in Bosnia-Herzegovina and in view of the wide public support for reforms of the
country’s PSB system (UNDP 2004).

This rather brief survey of PSBs and PBM around Europe has sketched a pattern of
change and challenges for the institutions, exacerbated by the pressures from poli-
ticians trying to cope with the effects of the economic crisis. Not only have PSM, as
public communicative spaces for information and education, been under continuous
pressure to define and re-define their missions and remits, as institutions, they have
suffered from pressure from the market and governments, as well as from a crisis
in their public image, and thus their legitimacy among their viewers and listeners.
For example, in their study of the impact of policy debates on the BBC, Lunt et al.
(2012) argue that the questions about the role of PSBs in society, as raised by OFCOM,
weakened the position of the BBC, rather than supporting its further development
and its mission. In particular, OFCOM raised the question of whether a fully commer-
cialised media environment would (or should) be the preferred media landscape of
the future, thus undermining the BBC's image and raison détre.

The ways in which the governance of PSBs has changed in recent years, more inten-
sively and without much public debate, are concentrated in three core strategies:

i. Previously autonomous or otherwise decentralised PSBs (radio and television
stations) see their administrative capacities reduced and decision-making
processes transferred to a central administration.

ii. This recentralising process reinforces the view that regions and localities are
peripheral to a central core, both culturally and politically.

ii. This, in turn, makes PSBs more vulnerable to political control: direct interference
from a political centre is still one of the two most significantimpediments to
the functioning of a healthy organisation. The second is financial starvation,
by withdrawing sources of funding of PSM, either by changing the rules of
licence fees, by limiting advertising revenues or by reducing subsidies.

The impact of these changes is multi-level and long-term. The destruction of PSM
represents a waste of historical public investment and strikes a serious blow to the
intellectual capital of these organisations. It also means uncertainty for the future
protection of cultural heritage, activities and identity. It is certain that the impact of
these changes will be to render PSM secondary to public debate and culture, possibly
marginalising them to the point where they are unable to ever recover and offer a

Journalism at risk » Page 186

real alternative to private media. The ramifications of this in terms of the future of
Europe and its regions are simply too serious to outline here.

In the private sector, staff reductions and pay cuts take place, irrespective of any
pressing financial need. A collateral effect of such changes is the progressive mar-
ginalisation - and criminalisation — of dissent. This can be demonstrated by the use
of journalists as scapegoats, both in Spain or Greece. Agnes Callamard of pressure
group Article 19 put it in these words:

These dismissals send out a dangerous message to other journalists, who might now be
cautious about criticising the government for fear that they will face reprisals themselves.
The suspension of the (Greek) presenters could give way to self-censorship by other
journalists (Article 19, 2012).

The change in the governance of PSBs is based on exceptional economic and political
conditions, as has been the abrupt move towards a “corporate business model” for
ERT and the “need to bring a new, clean, public broadcaster”. The implementation
of legal reforms to accompany such changes has required that national parliaments
are kept outside the policy-making process, to minimise debate and questions.
Press scrutiny and involvement are also minimised. Furthermore, the emergence of
new institutions to “normalise” change has been observed in the cases of ERT and
RTVE, as was the setting up of committees or new organisations to replace others
or to steer change.

Despite these pressures, the role of PSM continued to be to contribute to and to facil-
itate enabling communicative environments and spaces for genuine public debate
in more ways than one. PSM invest resources in journalism and factual programmes
and tackle areas and topics that are too expensive for private media, or for which
private media do not have the expertise. PSM promote cultural diversity in program-
ming and can take risks. PSM invest in the education and training of media and arts
professionals, who feature strongly in the whole media landscape of Europe. Finally,
society has invested in PSM historically, to develop intellectual capital that pushes
the quality standards of the rest of the media higher to the benefit of the citizenry.

Normative, discursive and institutional changes go hand-in-hand with the trans-
formation of public spaces that PSM represent. The discursive constructions about
the “ills" of PSM are embedded in dominant discourses about the economic and
political crises that are based on “dilemmas’, “urgency” and “necessity”. They remind
us strongly of the first wave of deregulation in Europe in the early 1980s, where
the arguments for the dismantling of the welfare state and the privatisation of
public assets were that public organisations are too slow to innovate, too large, too
bureaucratic, too restricting to customers’ choices. Now, against the background of
the economic crisis, public assets are said to be too expensive, too slow to innovate,
not transparent enough or unnecessary. Again, the discourse of "efficiency” and
economic “urgency” for technocratic solutions for “modernisation” is directed to
citizens deprived of independent and rigorous journalism. The (mediated) spaces
of open debate and critique are shrinking rapidly. This second paradigm assault
on European PSM serves two functions: not only does it leave digital and other
spaces available to be used by private interests in the broadcasting “wars’, it also
exercises an effective censorship of critical free speech. The disconnect of citizens

Public-service media in Europe: a quiet paradigm shift? » Page 187



from established institutions, including mainstream media (Sarikakis et al. 2013), is
caused by the sense of secrecy, non-responsiveness, and failed promises by poli-
ticians and other representatives, including journalists (Reporters Without Borders
2011). Public discontent and disquiet do not show signs of subsiding, yet the need
to maintain control over the public sphere is so pressing that states and their elites
have responded with violence.

20 Minutos (2012), Las claves de la crisis en “El Pais” que ha abierto un cisma entre
la cdpula directiva y la redaccién, 20 minutos.es, available at www.20minutos.es/
noticia/1614319/0/claves/el-pais-prisa/ere-crisis/

324 (2013), Els treballadors denuncien que TV3 i Catalunya Radio podrien acabar
desmantellats per les retallades, 324, available at www.324.cat/noticia/2113215/
comunicacio/Els-treballadors-denuncien-que-TV3-i-Catalunya-Radio-podrien-acabar-
desmantellats-per-les-retallades

Aglietta M. (2000[1979]), Theory of capitalist regulation, Verso, New York.

ABC (2012), El congreso podrd nombrar al Presidente de RTVE por mayoria, ABC, availa-
ble at www.abc.es/20120420/sociedad/abci-consejo-ministros-201204201517.html

Alevizopoulou M. (2013), “New Democracy Truth Team: forgers with the
Prime Minister’s approval”, in Reports from the edge of borderline democ-
racy, available at http://borderlinereports.net/2013/04/25/new-democracy-
truth-team-forgers-with-the-prime-ministers-approval/

"

Amnesty International (2012), "Police violence in Greece — Not Just'lsolated Incidents”,
EUR 25/005/2012. Available at www.amnesty.org/en/documents/eur25/005/2012/en/

Amnesty International (2014), “Greece: A law unto themselves: A culture of abuse
and impunity in the Greek police’, EUR 25/005/2014. Available at www.amnesty.org/
en/documents/eur25/005/2014/en/

Aristotle, Nicomachean Ethics, Rackham H. {ed.). Available at: http://data.perseus.
org/citations/urn:cts:greekLit:tlg0086.tlg010.perseus-eng1:1098a

Article 19 (2012), GREECE: Press freedom under threat by government attempts to limit
criticism, available at http://www.article19.org/resources.php/resource/3490/en/
greece:-press-freedom-under-threat-by-government-attempts-to-limit-criticism

Article 19 (2011a), Hungarian Media Laws Q&A in August 2011 Country Report, available
at www.article19.org/data/files/medialibrary/2714/11-09-01-REPORT-hungary.pdf

Article 19 (2011b), Hungarian Media Laws Q&A, available at www.article19.org/
resources.php/resource/2714/en/hungarian-media-laws-q&a

Baboulias Y. (2012), “It won't just be Greek journalists who suffer from free speech
crackdown’, in New Statesman, 30 October 2012, available at www.newstatesman.com/
politics/2012/10/it-wont-just-be-greek-journalists-who-suffer-free-speech-crackdown.

Journalism at risk » Page 188

Banisar D. (2008), “Speaking of terror — A survey of the effects of counter-terrorism
legislation on freedom of the media in Europe’, available at www.coe.int/t/dghl/
standardsetting/media/Doc/SpeakingOfTerror_en.pdf

Bardoel J. and d'Haenens L. (2008a), “Reinventing Public Service Broadcasting in
Europe: prospects, promises and problems”in Media Culture Society 30(3): 337-355.

Bardoel J. and d’Haenens L. (2008b), “Public Service Broadcasting in Converging
Media Modalities”in Convergence: The international journal of research into New Media
Technologies 14(3): 351-360

Berti E. (1978), "Ancient Greek Dialectic as Expression of Freedom of Thought and
Speech’, in Journal of the History of Ideas Vol. 39, No. 3 (Jul. - Sep. 1978): 347-370

BBC News (2013), ERT closure: Greek parties urge change of course, available at
www.bbc.co.uk/news/world-europe-22871734

BOE (2012), Real Decreto-ley 15/2012, de 20 de abril, de modificacién del régimen de
administracién de la Corporacién RTVE, previsto en la Ley 17/2006, de 5 de junio, available
at www.boe.es/boe/dias/2012/04/21/pdfs/BOE-A-2012-5338.pdf

Branas Charles C. et al. (2015), "The impact of economic austerity and prosperity events
on suicide in Greece: a 30-year interrupted time-series analysis”, in BMJ Open 2015;5:1

Brouillette A. (ed) (2011), An Assessment of the Consistency of Hungary's Media Laws
with European Practices and Norms, Center for Media and Communication Studies
(CMCS) Central European University, available at http://medialaws.ceu.hu/media_
authority_independence.html

Burgen (2012), “Spanish government accused of purging critics from national
radio and TV’ in The Guardian, 5 August 2012, available at www.theguardian.com/
world/2012/aug/05/spanish-government-critics-national-ty

Congreso Diputados (2012), Proyecto de Ley de modificacion de la Ley 7/2010, de 31 de
marzo, General de la Comunicacion Audiovisual, para flexibilizar los modos de gestién de
los servicios publicos de comunicacion audiovisual autonémicos (121/000009). Presentado
el 21/04/2012, calificado el 24/04/20, available at www.congreso.es/public_oficiales/
L10/CONG/BOCG/A/A_009-01.PDF

Congreso (2013), Diario de Sesiones de las Cortes Generales Comisiones Mixtas Afio
2013 X LEGISLATURA Num. 66 DE CONTROL PARLAMENTARIO DE LA CORPORACION DE
RTVEY SUS SOCIEDADES PRESIDENCIA DEL EXCMO. SR. D. JOSE MARIA BARREDA FONTES
Sesion num. 13 celebrada el miércoles, 29 de mayo de 2013 en el Palacio del Congreso
de los Diputados, available at. www.congreso.es/portal/page/portal/Congreso/
popupcgi?CMD=VERLST&BASE=pu10&DOCS=1-1&QUERY=%28DSCG-10-CM-66.
CODI.%294#(Pagina17)

Chakravartty and Sarikakis (2006), Media Policy and Globalization, Palgrave Macmillan,
New York.

Deutsch K. and Dunham J. (2013), Press Freedom in 2012: Middle East Volatility
Amid Global Decline, Freedom House, available at www.freedomhouse.org/report/
freedom-press-2013/overview-essay

Public-service media in Europe: a quiet paradigm shift? » Page 189



Donders K. and Pauwels C. (2008), “Service Remit of Public Broadcasting Organizations
Analysis of the Commission’s State Aid Approach to Digitization and the Public’, in
Convergence 14: 295, DOI: 10.1177/1354856508091082

Douzinas C. (2013), Philosophy and Resistance in the Crisis: Greece and the Future of
Europe, Wiley.

(DWP) Department for Work and Pensions, 2015 Households Below Average Income,
An analysis of the income distribution 1994/95 — 2013/14, Tables 4a and 4b.

EBU (2011), EBU Appeals to Hungarian Prime Minister to ensure media pluralism,
available at www3.ebu.ch/cms/en/sites/ebu/contents/news/2011/ebu-appeals-to-
hungarian-prime-m.htm|

EBU (2013a), EBU urges The Hague to scrap €100 million broadcasting cut, available
atwww3.ebu.ch/cms/en/sites/ebu/contents/news/2013/10/ebu-urges-the-hague-
to-scrap-100.html

EBU (2013b), DG urges Romanian lawmakers to leave PSM leadership in office, available
atwww3.ebu.ch/cms/en/sites/ebu/contents/news/2013/02/dg-calls-on-romanian-
politicians.html

EBU (2013c), EBU concerned over Portuguese broadcasting budget cuts, available at
www3.ebu.ch/contents/news/2013/11/ebu-concerned-over-portuguese-br.html

EBU (2015), EBU warns Bosnian public service broadcaster is close to collapse’, available at
http://www3.ebu.ch/contents/news/2015/05/press-release-ebu-warns-bosnian.html

El Pais (2012a), "El Ejecutivo aprueba una ley para privatizar las televisiones autonomi-
cas’, in El Pais, 26 April 2012, available at http://politica.elpais.com/politica/2012/04/20/
actualidad/1334907236_485283.html

El Pais (2012b), “La crisis se lleva por delante casi 200 medios de comunicacién’, in £/
Pais 13 December 2012, available at http://sociedad.elpais.com/sociedad/2012/12/13/
actualidad/1355414252_725575.html

EnetEnglish.gr (2013), “"European Court rules against Greece over gold mine land
sale’, in EnetEnglish, available at www.enetenglish.gr/?i=news.en.article&id=1552

Euronews (2013), “"ERT close down”, in Euronews 11 June 2013, available at
www.youtube.com/watch?v=ee090KuRIpo

European Commission (2013) Statement by the European Commission on the closure
of the Hellenic Broadcasting Corporation (MEMQ/13/545 12/06/2013) available at
http://europa.eu/rapid/press-release_ MEMO-13-545_en.htm

European Commission (2009) Commission Staff Working Document Impact Assessment
Accompanying the Communication from the Commission on the Application of State
Aid Rules to Public Service Broadcasting, available at http://ec.europa.eu/governance/
impact/ia_carried_out/docs/ia_2009/sec_2009_0893_en.pdf

European Parliament (2014), Results of the 2014 European elections, available at
www.results-elections2014.eu/en/turnout.html

Journalism at risk » Page 190

Eurostat (2012), In 2011, 24% of the population were at risk of poverty or social exclusion,
Eurostat Newsrelease, Doc 171/2012, available at http://epp.eurostat.ec.europa.eu/
cache/ITY_PUBLIC/3-03122012-AP/EN/3-03122012-AP-EN.PDF

Ford M. (2014),“Europe’s democratic deficit is getting worse’, in The Atlantic Monthly,
May 2014, available at www.theatlantic.com/international/archive/2014/05/
europes-democratic-deficit-is-getting-worse/371297/

Freedom House (2014) Report on Impunity, available at http://freedomhouse.org/
sites/default/files/Combating%20Impunity%20-%20Transitional%20Justice%20
and%20Anti-Corruption.pdf

Global Voices (2013), Italia: Se busca funcionario de prensa. 300 euros mensu-
ales, available at http://es.globalvoicesonline.org/2013/09/29/italia-se-busca-
funcionario-de-prensa-300-euros-mensuales/

Government-NL (2013), Public broadcasters receive funding from central government
to provide content that is independent, varied, of high quality and accessible to a broad
public, available at www.government.nl/issues/media-and-broadcasting/broadcasters

Habermas J. (1984), Theory of Communicative Action, Vol 1: Reason and the Rationalization
of Society, English translation by Thomas McCarthy. Boston: Beacon Press (originally
published in German in 1981).

Held D. (2004), "Democratic Accountability and Political Effectiveness from a
Cosmopolitan Perspective”, in Government and Opposition. An International Journal
of Comparative Politics 39(2). 364-391.

losifidis P. (2011), “The Public Sphere, Social Networks and Public Service Media”
in Information, Communication & Society, 14:5, 619-637 available at http://dx.doi.
org/10.1080/1369118X.2010.51435

Jakubobicz K. (2003) “Endgame? Contracts, Audits and the future of Public Service
Broadcasting’, in The Public 10 (3): 45-62

Jenson J. and Lipietz A. (1987), "Rebel Sons: the Regulation School’, in French Politics
and Society, 5 (4).

Jessop B. (2011), Post-Fordism and the State, Center for Digital Discourse and Culture,
available at www.cddc.vt.edu/digitalfordism/fordism_materials/jessop3.htm

Kedikoglou S. (2013), Speech announcing the closure of ERT, available at www.youtube.
com/watch?v=h46UwF9tfAs

LuntP. etal. (2012),“Changing regimes of regulation: implications for public service
broadcasting”. In Lowe G. F. and Steemers J. (eds) Regaining the initiative for public
service media, RIPE@2011. Nordicom, University of Gothernberg, Gothenburg,
Sweden. Available at http://eprints.Ise.ac.uk/48959/1/__Libfile_repository_Content_
Lunt,%20P_Changing%20regimes%200f%20regulation%28Iser0%29.pdf

Milanuncios (2013), Atencidn, periodista: ;Harias 28 articulos al dia por menos de
300 euros?, available at www.clasesdeperiodismo.com/2013/08/18/atencion-
periodista-harias-28-articulos-al-dia-por-menos-de-300-euros/

Public-service media in Europe: a quiet paradigm shift?» Page 191



Miller L. (2013),"In Greece, Journalists Occupy the ERT Studios and Keep Producing News
- Despite Austerity”, in Measures Global Comment, available at http:/globalcomment.
com/in-greece-journalists-occupy-the-ert-studios-and-keep-producing-news-
despite-austerity-measures/

Millar P. (2013), “What’s all this about the EU's ‘democratic deficit'?”in The Guardian,
20 May 2013, available at www.theguardian.com/commentisfree/2013/may/20/
eu-democratic-deficit/print

Mithschka K. and Unterberger K. (eds) (2013), Why Greece Matters: Public Service
Media in Europe, Vienna, Osterreichischer Rundfunk, ORF.

Moravcsik A. (2004), “Is there a ‘Democratic Deficit’ in World Politics? A Framework
for Analysis’, in Government and Opposition. An International Journal of Comparative
Politics 39(2): 336-363.

Mosco V. (2009), The Political Economy of Communication, SAGE.

Mosco V. and McKerchner (2008), The Laboring of Communication: Will Knowledge
Workers of the World Unite?, Lanham, Md: Lexington Books.

Muhiz A. (2013), Ef Codigo Penal castigard enviar tuits que inciten a alterar el
orden publico, available at www.publico.es/470323/el-codigo-penal-castigara-
enviar-tuits-que-inciten-a-alterar-el-orden-publico

Murado M. A. (2012), “Spain’s cowardly purge of the journalists who ask difficult
questions” in The Guardian, 7 August 2012, available at www.theguardian.com/
commentisfree/2012/aug/07/spain-purge-journalists-government-votes

Nevradakis M. (2013), “Chronicling the Greek Government’s Shutdown of ERT",
in Daily Kos, 17 June 2013, available at www.dailykos.com/story/2013/06/17/
1216716/-Chronicling-the-Greek-Government-s-Shutdown-of-ERT

OSCE (2013), OSCE media freedom representative says developments in Lithuania harm-
ful to freedom of expression. Press Release available at www.osce.org/fom/106895

OSCE (2007), complete survey available at: www.osce.org/fom/24893

Parlament de Catalunya (2013),“Compareixenca de NUria Amat-Sans sobre expedient
de regulacié d'ocupacié (ERO) (tram. 357-00307/10)", Comissié de Control de Actuacié
de la Corporacié Catalana de Mitjans Audiovisuals, Diari de Sessions del Parlament de
Catalunya. X leg.a S. C- N.148 2n periode 28 juny 2013.

Pfanner E. (2012),“Portuguese Chafe as Government Examines Privatizing Broadcaster’,
The New York Times, 9 September 2012. Available at www.nytimes.com/2012/09/10/
business/media/portugal-examines-privatizing-public-broadcaster-rtp.html

Proyecto LO (2013), Proyecto de Ley Orgdnica por la que se modifica la Ley Orgdnica
10/1995, de 23 de noviembre, del Cédigo Penal. Presentado el 24/09/2013, califi-
cado el 01/10/2013.available at www.congreso.es/portal/page/portal/Congreso/
Congreso/Iniciativas?_piref73_2148295_73_1335437_133543 7.next_page=/wc/
enviarCgiBuscadorlniciativas

Journalism at risk » Page 192

Psychogiopoulou E. and Kandyla A. (2013),"Media policy-making in Greece: Lessons
from digital terrestrial television and the restructuring of public service broadcasting’,
in International Journal of Media and Culture Politics. 9.2

Psychogiopoulou E. et al. (2011), “Does media policy promote media freedom and
independence? The case of Greece’, European Commission, Brussels. Available at
www.mediadem.eliamep.gr/wp-content/uploads/2012/01/Greece.pdf

Pytlakowski Piotr (2015), Polityka No. 23 (3072), 1 to 9 June 2015

RNW (2010), available at www.rnw.nl/english/bulletin/dutch-public-broadcasting-
employees-launch-campaign-against-cuts

Reisenbichler A.and Morgan K. (2013),"How Germany Won the Euro Crisis. And Why Its Gains
Could Be Fleeting’, in Foreign Affairs available at www.foreignaffairs.com/articles/139520/
alexander-reisenbichler-and-kimberly-j-morgan/how-germany-won-the-euro-crisis

Reporters Without Borders (2011), Greece. Is the crisis in Greece a chance for its media?
Investigation Report, available at http://en.rsf.org/IMG/pdf/rwb_greece_2011_bd2.pdf

Reporters Without Borders (2011-12), World Press Freedom Index 2011-2012, available
at http://en.rsf.org

Reporters Without Borders (2013), World Press Freedom Index 2013, available at
http://en.rsf.org

Reporters Without Borders/ Index on Censorship (2012), Riot police deliberately
attack journalists covering street demonstrations, available at https://www.ifex.org/
greece/2012/04/10/riot_police/

Sara Enli G. (2008),"Redefining Public Service Broadcasting Multi-Platform Participation”
in Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies.
Vol 14(1): 105-120

Sarikakis K. (2012), “Crisis - Democracy — Europe: Terms of contract? Framing public
debates of the crisis”in Workshop of the Austrian Research Association on the Financial
Crisis of the 21st Century, Osterreischische Forschungsgemeinschaft.

Sarikakis K. (2007), "Mediating Social Cohesion: Media and Cultural Policy in the
European Union and Canada” in European Studies 24: 65-90.

Sarikakis K. (2004), Powers in Media Policy, Oxford/Bern/Brussels/Frankfurt-am-Main/
New York/Vienna, Peter Lang Academic Publishers, ISBN 3-03910-146-3 and US ISBN
0-8204-6956-4.

Smith F. (2012), “Greek editor Kostas Vaxevanis faces retrial over ‘Lagarde list’ rev-
elation”. in The Guardian, 16 November 2012, available at www.theguardian.com/
world/2012/nov/16/greek-editor-kostas-vaxevanis-retrial

Smith H. (2011), “Greek woes drive up suicide rate’, in The Guardian, 18 December
2011, available at www.theguardian.com/world/2011/dec/18/greek-woes-suicide-
rate-highest

Sum and Jessop (2013), Beyond Regulation Approach, Edward Elgar Publishing, UK.

Public-service media in Europe: a quiet paradigm shift? » Page 193



The Guardian (2012), “Spanish helpline reports rise in number of callers considering
suicide” in The Guardian, 5 September 2012, available at www.theguardian.com/
world/2013/sep/05/spanish-helpline-rise-callers-considering-suicide

UNDP (2004), “Supporting Public Service Broadcasting - Learning from Bosnia and
Herzegovina's experience’, United Nations Development Programme - Bureau for
Development Policy. Available at www.undp.org/content/dam/aplaws/pu blication/
en/pubIications/democratic-governance/oslo»governance—center/ogc—fe|Iowship-
papers/su pporting-public—service—broadcasting—learning—from-bosnia—and—
herzegovinas-experience/PublicServiceBroadcasting.pdf

Vrousalis N. (2013a), The fascistisation of the Greek State, New Left Project, available
at www.newleftproject.org/index.php/site/article_comments/the_fascistisation_
of _the_greek_state

Vrousalis N. (2013b), Europe’s black comedy, available at www.vrousalis.net/summary.
pdf

Zenakos A. (2013), “Reporter threatened over Aegean oil smuggling report’, in
Reports from the edge of borderline democracy, available at http://borderlinereports.
net/2013/02/03/death-threats-from-man-self-identified-as-aegean-oil-magnate/

Journalism at risk » Page 194



